Menu
Zavřít

Media

Podporujeme zájem médií o orientaci ve složitějších otázkách
práva a fungování justice. Poskytneme vám základní právní informace
i odborná stanoviska k aktuálním kauzám. To neplatí v oblastech mimo
naši specializaci a v případech, kde jsme vázáni mlčenlivostí.

Zpět na media
08.03.2017

KONEC PRÁVNÍKŮ Z BRITSKÝCH ZÁMKŮ

KOMENTÁŘ Kdykoliv zaslechnu slovo inovace, vybaví se mi jeden příběh. Představte si Londýn, kolébku vzniku magického kruhu nejvýznamnějších advokátních kanceláří světa. Až třetinu příjmů velkých právnických firem tam kdysi tvořily odměny za transakce nemovitostí. Významné kanceláře měly silné realitní týmy, smlouvy se sjednávaly v nádherných historických budovách. Z honosných recepcí do ještě honosnějších zasedacích síní provázely klienty ztepilé asistentky, sesbírané z nižších příček soutěží Miss World. Návštěvník se cítil jako na zámku, jen návleky si přes boty nemusel natahovat. Pokud to zákazníci netušili, nejpozději při prohlídce zámku pochopili, kdo pro ně pracuje a kolik je služby budou stát. Svět zámků ale jednoho dne skončil. Přišel někdo, kdo pohřbil tradiční Anglii a stvořil nový svět na trhu právních služeb. Byla to malá advokátní kancelář v Mansfieldu se dvěma společníky, která se jmenovala Fidler and Pepper. Tito pánové právníci vymysleli hračičku - elektronický spis. Klienti jim poslali potřebné podklady a pak na jejich webu v přímém přenosu sledovali, jak probíhá převod nemovitosti. Bylo to rychlé, lidé ušetřili čas, způsobné pití čaje, hovory o počasí a také nemalé peníze. Ceny mansfieldských právníků byly oproti londýnským firmám desetinové. Tradiční korporace utrpěly přímý zásah, jejich realitní týmy se tenčily, až zmizely úplně. Venkovský David porazil metropolitní Goliáše, protože použil inovaci. I u nás se kyberprostorem vesele šíří právní informace. Advokáti poskytují právní služby po internetu. Nejen před právnickými firmami, ale i před Českou advokátní komorou se objevují nová témata: kde končí právní informace a začíná právní služba? Jak a kdy musí advokát identifikovat svého klienta? A jak má třeba zjistit důvěrnost informací poskytovaných po internetu? Advokáti a právnické firmy mají své místo na trhu všude tam, kde lidé nevystačí s encyklopedickou informací, kterou vyhledá právní robot. Jsou nepostradatelní tam, kde je potřeba praktická zkušenost a strategické uvažování. Pro přežití druhu je ale důležitá evoluční schopnost pružně reagovat na měnící se prostředí. Nemyslím si, že hrozí pohlcení právníků tajemnou elektronickou černou dírou. Porostou ovšem zavedené a inovativní kanceláře na úkor těch ostatních. Pro advokáty i pro Českou advokátní komoru je důležité dýchat  v tepu současné doby. Proto jsou neocenitelné například konference, které se věnují novým tématům a přinášejí mezinárodní zkušenosti. Česká advokátní komora takové akce podporuje.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Galerie

  • IMG_1315.JPG